O rozwoju » Pół roczku

Zmęczenie, niewyspanie i to wielkie szczęście...

       Wielkie szczęście i wielka odpowiedzialność za życie prawdziwego człowieka. Kochani, jesli macie jakiekolwiek wątpliwości związane z rozwojem dziecka, nie czekajcie. Wizyta u specjalisty np. logopedy nie zrobi dziecku krzywdy a może pomóc jeśli okaże się niezbędna. Na każdym etapie życia dziecka można zauważyć pewne opóżnienia lub trudności. Często nawet noworodkowi potrzebna jest pomoc logopedy. Im szybciej zauważone utrudnienia, tym latwiej jest je zniwelować.

        

Pod kątem rozwoju mowy obserwuj u Maluszka :

 

1. Czy dobrze radzi sobie ze ssaniem, połykaniem, jedzeniem z łyżeczki, piciem z kubeczka (oczywiście podanego do ust przez Ciebie)

2. Czy zaczyna wypoowiadać pierwsze proste sylaby ba ma da ta a może ciągi sylab mamama bababa

3. Czy w trakcie pierwszych 15 miesięcy rozwija po kolei ruchowe umiejętności takie jak podnoszenie główki, obracanie z brzuszka na plecy i z plecków na brzuszek, siadanie, raczkowanie, czy używa paluszka do wskazywania czego chce, słucha bajek i ogląda wskazywane przez Ciebie ilustracje, czy podciąga się i staje na nóżkach, wypowiada pierwsze słowa, chodzi. Ważne, aby dziecko nie omijało tych etapów rozwoju, każdy jest bardzo potrzebny do prawidłowego rozwoju.

 

Jeśli masz wrażenie, że inne dzieci w danym wieku potrafią więcej niż Twoje, zapytaj specjalistę - rehabilitanta, logopedę czy potrzebna jest stymulacja. Zawsze lepiej spytać o jeden raz za dużo niż o jeden raz za mało.

 

  • Mów do dziecka dużo prostymi słowami, prowadź z nim dialog wokaliczny - Maluch gaworzy, Ty powtarzasz, dajesz dziecku czas na reakcję i tak sobie rozmawiajcie. Utrzymuj kontakt wzrokowy z odległości ok 40cm. nazywaj przedmioty i czynności dźwiękonaśladowczo - pójdziemy na spacerek papa, jedzie auto bum bum, o zobacz, piesek hau hau.
  • Baw się z dzieckiem w zabawy paluszkowe "Tu sroczka kaszkę warzyła", "Idzie raczek nieboraczek", "Rodzinka Paluszkowa".
  • Głaszcz dziecko, rób dziecku masażyki (np. masaż Shantala)
  • Nie zmiękczaj słów mówiąc do dziecka: "telaś pójdziemy na podwólko i pośpacielujemy" - dziecko uczy się przez naśladownictwo - dokładnie jak Ty języka obcego. Tak jak teraz słyszy, później będzie mówić. Żeby ułatwić dziecku rozumienie, lepiej powiedzieć "teraz pójdziemy na podwórko - papa - i pochodzimy - tup tup".
  • Nie sadzaj dziecka do chodzika - taki sprzęt fatalnie wpływa na jego postawę, pionizację, zaburza prawidłowy, naturalny tok rozwoju.
  • Nie zabraniaj dziecku raczkowania, nawet gdy boisz się, że wyczyści buzią podłogę jak odkurzacz, przez co zachoruje. Dzięki raczkowaniu Twój Maluch rozwija wiele funkcji potrzebnych do trudniejszych umiejętności - takich jak mowa, jednostronność (praworęczność), pisanie, czytanie, wszystkie sprawności ruchowe. Dzieci, które nie raczkowały częściej mają wady wymowy, skrzyżowaną lateralizację (nieustaloną stronność ciała) - co ma duże znaczenie dla rozwoju również w aspekcie nabywania mowy.

           Ilona Poznachowska