O rozwoju » 3 latka - przedszkolny Maluch

"Ja sam!"

    Trzylatek to dziecko, które nie pozwoli wyręczyć się niemal w żadnej czynności - samodzielnie zasupła buty, sparzy się gotując zupę, wystraszy hałasu włączając odkurzacz i choćby nie wiem co - wszystko to zrobi samo! Dziecko w tym wieku rozwija się bardzo szybko i bardzo szybko uczy nowych czynności. Jeśli właśnie teraz posyłasz dziecko po raz pierwszy do przedszkola odszukaj zakładkę "Trudy adaptacji do przedszkola" - tam znajdziesz kilka dobrych rad, jak przetrwać ten trudny dla Was okres.

     Przeciętny trzylatek ruchowo potrafi już świetnie radzić sobie prawie ze wszystkim. Łącznie z wchodzeniem po drabinie, zjeżdżaniem z poręczy, skakaniem przez zbyt duże kałuże, wchodzeniem na meble. Podskakuje, chodzi, biega.

    Rozwój mowy również bogaci się w nowe umiejętności. Trzylatek potrafi opowiadać, zapamiętuje i śpiewa piosenki, recytuje. Jego wypowiedzi są często bardzo bogate i kwieciste, jednak jakość mowy - sama artykulacja pozostawiać może jeszcze wątpliwości. Dziecko ma prawo zastępować trudniejsze głoski np. szumiące sz ż cz dż lub r łatwiejszymi. W tym wieku oczekujemy od dziecka komunikatywności mowy, i głosek adekwatnych do tego wieku. Dziecko odmienia już przez przypadki, liczby, osoby. Warto zwrócić uwagę na to, by dziecko wypowiadało się w I osobie "Bawię się", a nie "Jaś się bawi". Taki nawyk trudno u dziecka zlikwidować.

 

Wszystkie samogłoski

Spółgłoski - m b p t d n ś ź ć dź j ł h w f k g s z c dz

Odmiana przez przypadki, osoby, liczby - tego wymagamy od trzylatka w sferze rozwoju mowy

 

  • Zwracaj szczególną uwage na poprawność swoich wypowiedzi - Ty jesteś jego nauczycielem mowy i autorytetem.
  • Czytaj dziecku codziennie pokazując ilustracje.
  • Mobilizuj dziecko do wypowiedzi, opowiadań - dopytuj, podpowiadaj.
  • Wykorzystaj książki typu "aktywne czytanie" w których Ty czytasz tekst, a dziecko uzupełnia go nazywając obrazki.
  • Opowiadaj o wszystkim co widzicie na spacerze, w domu, w kuchni, itd.
  • Tłumacz dziecku trudniejsze słowa.
  • Pomagaj dziecku budować pozytywny obraz siebie - odwaga i pewność siebie to podstawa komunikacji.
  • Zwróć uwagę na to, w jaki sposób Twoje dziecko trzyma kredkę. To pora nauki prawidłowego chwytu. Jeśli sam nie wiesz jak to powinno wyglądać, zapytaj specjalistę.
  • Mobilizuj dziecko do tego, aby mówiło wyraźnie. Zwracaj się do niego "Kochanie, powiedz to raz jeszcze, wyraźniej bo nie dosłyszałam", "Jasiu, powiedz wyraźniej bo coś mi wpadło do uszka i nie usłyszałam". Bierz winę na siebie, by dziecko nie czuło się kontrolowane i piętnowane.
  • Nie ucz samodzielnie dziecka prawidłowego wypowiadania wyrazów, których powiedzieć nie potrafi. Możesz popełnić błąd i być przyczyną złego nawyku, a nawet wady wymowy. Od tego jest specjalista.

 

              Ilona Poznachowska