O rozwoju » 1 roczek

Jeszcze kroczek, jeszcze dwa i...sprawdzimy co mama schowała w szufladzie!

 

       Podstawowa umiejętność, która towarzyszy temu okresowi rozwoju to pionizacja, czyli wstawanie, chodzenie z podparciem - za rączki lub przy podpórce, np. przy meblach. Samodzielnie wstawanie może być jeszcze zbyt trudne, ale samodzielne siadanie, dziecko powinno opanować już doskonale. Gdy mówisz do swojego Bąbelka, On z łatwością powtarza sylaby, zniekształcając trudniejsze głoski. Potrafi zaczepiać Cię kiedy chce się pobawić. Podaje zabawkę, która właśnie go zainteresowała. Rozumie krótkie nazwy i potrafi prosić, np. o "meko, mimi, meme, memo, meto" itd... - czyt. mleko:)

        Bardzo ważną dla rozwoju dziecka umiejętność, zdobywa ono w 9 miesiącu życia. Tzw. gest wskazywania palcem i wspólne pole uwagi. Twoje Dziecko pokazuje palcem w kierunku blatu kuchennego, jeśli tam trzymasz coś, co właśnie je interesuje, lub w kierunku taty, jeśli chce, żeby własnie On wziął je na ręce. Teraz możesz też bawić się wraz ze swoim Brzdącem wspólną zabawką, bo potrafi już fiksować (zatrzymywać na dłużej) wzrok w wybranym miejscu. Rozumie też jak Ty pokazujesz mu palcem, np. duży, kolorowy obrazek w książce.

 

Pionizacja ciała, rozumienie prostych słów i wypowiedzi, swobodna, komunikatywna wymowa sylab lub prostych wyrazów (mama, tata, baba itp.), gest wskazywania palcem, fiksacja wzroku - sztandarowe umiejętności 1-rocznego dziecka

 

  • Rozmawiaj z dzieckiem prostymi słowami, nazywaj czynności dźwiękonaśladowczo, np. idziemy "chlapu-chlapu", "papa", będziesz jadł "mniam mniam" - to ułatwi dziecku komunikację z Tobą.
  • Ucz dziecko samodzielnie pokonywać coraz dłuższe odległości - zabezpiecz część pokoju i odłóż zabawkę dalej - niech dziecko samo do niej zbliży lub po nią sięgnie .
  • Nie wyręczaj dziecka w czynnościach takich jak podnoszenie zabawki gdy upadnie, wrzucanie zabawki do pudełka, szukanie przedmiotu, trzymanie butelki.
  • Nie uciszaj dziecka, gdy głośno gaworzy lub mówi (nawet po swojemu) - każda taka chwila to sytuacja rozwoju mowy.
  • Nie ignoruj dziecka, gdy Cię woła - było by to niekorzystne dla Waszych relacji emocjonalnych, ale także powodowało by to niechęć dziecka do komunikacji "I tak nikt mnie nie słucha".
  • Nie stosuj codziennie "kubka niekapka", dziecko musi nabywać wszystkie umiejętności związane z ćwiczeniem mięśni warg, języka, a taki kubek może to zaburzyć.

 

       Ilona Poznachowska